fredag 1 mars 2013

Det egna lärandet i genrepedagogik

Det har snart gått ett helt sportlov sedan vi hade vår första träff inom genrepedagogikkursen och det var inte helt lätt att återuppta tråden från den första träffen. Lite bättre har det blivit sedan jag läst igenom mina kreativa kursdeltagares blogginlägg. Jag tror jag nästan är på banan igen.

Inom vår grupp valde vi "media och kommunikation" därför att detta ämne ingår mer eller mindre i alla kurser och är någonting alla måste ta ställning till. Det vore kanske strategiskt riktigt att välja att arbeta med området bara ut ett samhällskunskapspektiv det vill säga utifrån grundläggande samhällskunskap, dess kursplaner och "kurslitteratur". På så sätt skulle vi inte behöva lägga ned tid på att samordna de olika kursernas mål och innehåll som vi som ingår i gruppen representerar. Att bara arbeta utifrån samhällskunskap kan dock kännas lite tråkigt. För mig personligen skulle det vara roligare om vi  att vi utgick från ämnet svenska i stället för samhällskunskap. Vad säger ni andra?

Vår grupp har inte haft möjlighet att träffas för att bestämma exakt vad det är vi ska fokusera på men vi pratade om att fokusera på reklamen i olika medier. Reklam kan vara så rolig och intressant men också förrädisk. All denna reklam som vi nästan inte är medvetna om till exempel produktplacering i filmer, hur påverkar den oss?

Andra områden som vi skulle kunna behandla är källornas trovärdighet och hur vi ska förhålla oss till det informationsbrus som ständigt översköljer oss. Källkritik vid produktion av egna texter.

Ytterligare en annan aspekt skulle kunna vara mediernas makt och hur vi förhåller oss till detta... De sociala mediernas genomslagskraft.... eller vad händer med de människor i framtiden som inte kan ta dela av de sociala medierna. Kan informationssamhället bli ett samhälle som ytterligare segregerar de som "har och kan" från de som "inte har och inte kan"? Kan vi bli medietrötta rent medieslöa med tiden, eller är det en generationsfråga?

När vi träffas nästa tisdag får vi fortsätta och fundera över hur viska lägga upp vårt fortsatta arbete.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det bästa är givetvis att välja det man känner sig mest motiverad att arbeta vidare med. Själv blir jag väldigt inspirerad av alla dina idéer och skulle kunna tänka mig att arbeta vidare med flera av dem. Reklam tycker jag är väldigt intressant. Här finns möjligheter att arbeta interkulturellt också. Reklamen ser väldigt olika ut i olika länder. Eleverna kan försöka hitta ett reklamklipp på sitt modersmål, analysera, och sedan titta på ett svenskt reklamklipp för en liknande produkt. Vad är det för säljande språk som används? Eleverna kan också få olika produkter, och prova att göra egna små reklamfilmer, med sina mobilkameror - både på svenska och sitt modersmål. Hur skulle föresten en reklamfilm för vux se ut, om eleverna skulle göra en? Sedan är diskussioner om hur reklam påverkar oss alltid väldigt intressanta - samt de situationer när vi omedvetet utsätts för reklam. Hur kan vi bli mer uppmärksamma? Sen kan klassrumsdebatt vara kul att ha: Är det ok att göra reklam för alkohol och tobak? För chips som påverkar hälsan? Är reklam riktad till barn ok?

    Nää nu tror jag att jag stoppar. De andra områden är ju så intressanta också! Birgitta du är en ständig inspiratör!

    SvaraRadera